Omtale af foredrag

Første foredrag i efteråret 2017 under temaet  Løgstrup og tilliden.

ved Bjørn Rabjerg,Phd i Religionsfilosofi og Systematisk Teologi, Ved Aarhus Universitet

Bjørn Rabjerg er daglig leder af Løgstrup Arkivet ved Aarhus Universitet, er religionsfilosof med særlig interesse for det 19. og 20. århundredes tænkning. I centrum for Bjørn Rabjergs forskning ligger spørgsmålet om, hvem og hvad mennesket er ud fra en eksistentiel filosofisk og teologisk betragtning samt det dertil knyttede spørgsmål om menneskets betydning for vores liv.

Umiddelbart er vi vant til at tænke om tillid som en egenskab ved det enkelte menneske. Den ene person kan være meget tillidsfuld, mens den anden person måske ikke er det, men hvor kommer tilliden og tillidsfuldheden egentlig fra, og er den umiddelbare opfattelse af, at den kommer fra det enkelte menneske selv den mest overbevisende?

Ud fra dette bredte Bjørn Rabjerg temaet ud med en kort introduktion til K.E Løgstrups liv og virke, om Eksistentialisme og Nihilisme, om Jean Paul Sartre og Albert Camus, om eksistentialismen i Danmark ved Peter Seeberg og Johannes Sløk. Om Løgstrup, der modsat nihilismen taler om det værdifulde og meningsfulde i livet, menneskets iboende godhed, menneskets ondskab, men at vi trivialiserer livet. Temaer der analyseres i bogen Den Etiske Fordring.

At mennesker normalt mødes med en naturlig tillid til hinanden, at tillid hører enhver samtale til, at man ved at vise tillid og udlevere sig selv i en samtale nærer en naturlig kærlighed, godheden er dermed en del af mennesket, trods dets ondskab. I samtalen blotter vi vores følelser og væsen, vi påvirker det andet menneske og griber ind i dets liv.

Tilliden er ifølge Løgstrup ikke en, vi forvalter, den forvalter os. Tillid er selvforglemmelse. Vi kan ødelægge tillidens muligheder, men ikke skabe tilliden.

Det blev en spændende og filosofisk indføring i tillidsbegrebet, der affødte de mange spørgsmål fra aftenens deltagere og måske lyst til selv at læse Den Etiske Fordring af K.E.Løgstrup.

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret. Bogmærk permalinket.